Оқушылардың өзіндік жұмысы: ерекшеліктері, түрлері және ұйымдастыру әдістері

Оқушылардың өзіндік жұмысы: ерекшеліктері, түрлері және ұйымдастыру әдістері [Педагогика]

Автор статьи : Аскар А.
Организация : СҚО Ақжар ауданы Қазан орта мектебі
Должность : мұғалім
Дата : 12.01.2018
Номер журнала : 01-09-2018

Аннотация

Бұл мақалада білім беру үрдісінде оқушылардың өзіндік жұмысының мәні, оның педагогикалық маңызы және негізгі түрлері талданады. Зерттеудің мақсаты – өзіндік жұмысты ұйымдастырудың заманауи әдістерін жан-жақты қарастыру және оның оқушылардың танымдық белсенділігін арттырудағы рөлін анықтау. Жұмыста педагогикалық талдау, салыстырмалы әдіс және тәжірибелік тәсілдер қолданылады. Алынған нәтижелер өзіндік жұмыстың білімді бекітуге, дербестікті дамытуға және шығармашылық қабілеттерді қалыптастыруға тиімді әсер ететін оқу жұмысының күрделі формасы екенін дәлелдейді. Әртүрлі мақсаттарға (жаңа білімді меңгеру, бекіту, қайталау, бақылау, шығармашылық) бағытталған оның түрлері сипатталады, сонымен қатар дидактикалық талаптар мен мұғалімнің ұйымдастырушылық рөлі айқындалады. Мақала білім беру процесін жетілдіруге, мұғалімдердің кәсіби құзыреттілігін арттыруға ықпал етеді.

Аннотация

В данной статье анализируется сущность самостоятельной работы учащихся в образовательном процессе, ее педагогическое значение и основные виды. Цель исследования – комплексное рассмотрение современных методов организации самостоятельной работы и определение ее роли в повышении познавательной активности учащихся. В работе используются педагогический анализ, сравнительный метод и практические подходы. Полученные результаты доказывают, что самостоятельная работа является сложной формой учебной деятельности, эффективно влияющей на закрепление знаний, развитие самостоятельности и формирование творческих способностей. Описываются ее виды, направленные на различные цели (усвоение новых знаний, закрепление, повторение, контроль, творчество), а также определяются дидактические требования и организационная роль учителя. Статья способствует совершенствованию образовательного процесса и повышению профессиональной компетентности учителей.

Abstract

This article analyzes the essence of students' independent work in the educational process, its pedagogical significance, and main types. The research aims to comprehensively examine modern methods of organizing independent work and determine its role in enhancing students' cognitive activity. The study employs pedagogical analysis, comparative method, and practical approaches. The obtained results prove that independent work is a complex form of learning activity that effectively influences knowledge consolidation, development of autonomy, and formation of creative abilities. Its types aimed at various goals (mastering new knowledge, reinforcement, revision, control, creativity) are described, and didactic requirements as well as the teacher's organizational role are defined. The article contributes to the improvement of the educational process and enhancement of teachers' professional competence.

Кіріспе

Ғылым мен техниканың қарқынды дамуы заманауи білім беру жүйесінің алдына тұрақты жаңарып отыратын талаптар қояды. Бұл жағдай мектептерді болашаққа дайындауда тек бағдарламалық білім беруден гөрі оқушыларды өздігінен оқуға, ізденуге және үйренуге баулудың аса маңыздылығын көрсетеді. Өзіндік жұмыстың мәні мен әдіснамасы туралы пікірлер көне замандардан бастау алады. Мысалы, көне грек ойшылдары, соның ішінде Сократ, өз шәкірттерінің танымдық белсенділігін арттыруға баса назар аударған. Кейінірек, тарихи даму барысында Ф. Бэкон, Я. А. Коменский, А. Дистервег, сондай-ақ отандық педагогикалық ойдың өкілдері Ы. Алтынсарин, А. Байтұрсынов секілді ғалымдар мен ойшылдар өзіндік жұмыстың маңыздылығын атап өтті. Қазіргі таңда бұл мәселе одан да өзекті болып отыр, өйткені оқушылардың өз бетінше жұмыс істеу дағдысы – бұл білім алудың мақсаты ғана емес, сонымен бірге оның сапасы мен тиімділігін қамтамасыз ететін негізгі шарт. Білім алудың дербес тәжірибе арқылы жүзеге асырылатындығын А. Байтұрсынов атап көрсеткен еді. Осылайша, заманауи педагогикалық практикада оқушылардың өзіндік жұмысын ұйымдастыру мәселесін терең зерттеу өте маңызды әлеуметтік-педагогикалық міндет болып табылады.

Негізгі бөлім

Өзіндік жұмыстың мәні және педагогикалық маңызы

Өзіндік жұмыс оқушылардың оқу іс-әрекетінің күрделі және көп қырлы формасы ретінде қарастырылады. Бұл тек тапсырмаларды орындаудан гөрі, жеке оқу қызметінің дамуының маңызды кезеңі болып табылады. Оны жеке және ұжымдық түрде жүргізуге болады, ал мұғалім оның мазмұны мен орындалуын жоспарлауда және бағдарламалауда негізгі ұйымдастырушы рөлін атқарады. Өзіндік жұмыс оқыту әдісі немесе принципі емес, оқушының күрделі іс-әрекетінің бір түрі немесе оқу жұмысының арнайы формасы болып саналады. Оның маңыздылығын оның атқаратын көптеген функциялары арқылы түсінуге болады. Біріншіден, бұл оқушылардың дербестік қасиетін арттыруға ықпал етеді. Екіншіден, ол алған білімнің саналылығы мен беріктігін қамтамасыз етеді. Үшіншіден, оқушыларда оқуға қажетті білік пен дағдыларды қалыптастырады. Сонымен қатар, өзіндік жұмыс танымдық қабілеттерді дамытуға, сыныптан тыс дербес білім алуға, оқуға деген ынтаны арттыруға және үлгерімеушілікті болдырмауға ықпал етеді. В.А. Сухомлинский атап өткендей, оқуға қажетті білім мен дағдыларды меңгеру – бұл оқушылардың дамуының негізгі шарты. Осындай күрделі әсер ету механизмі арқылы өзіндік жұмыс білім алушыны белсенді, жауапты және өз бетінше ойлай алатын тұлға ретінде қалыптастыруға қызмет етеді.

Өзіндік жұмыстың негізгі түрлері

Өзіндік жұмыстарды топтастыру оның мазмұнының алуан түрлілігіне байланысты күрделі мәселе болып табылады. Оны әртүрлі критерийлер бойынша жіктеуге болады: сабақтың мақсатына, оқушылардың даму деңгейіне, оқыту әдістерінің ерекшеліктеріне қарай. Ең жиі кездесетін жіктеу сабақтың дидактикалық мақсатына байланысты жүргізіледі, бұл жұмыстың мазмұны мен пішінін нақты анықтауға мүмкіндік береді.

  1. Жаңа білімді меңгеруге бағытталған жұмыстар. Бұл түрге оқу материалын жан-жақты талдау, мұғалімнің баяндауын конспектілеу, түсіндірілген материалды жүйелеу сияқты тапсырмалар жатады. Бұл жерде оқушылар жаңа ақпаратпен танысып, оны түсіну мен қабылдау дағдыларын дамытады.
  2. Бекітуге арналған жұмыстар. Бұл топқа алған білімді бекіту мақсатында орындалатын түрлі жаттығулар, есептер шығару, графикалық немесе практикалық тапсырмалар кіреді. Мұндай жұмыстар білімдердің берік қалыптасуына ықпал етеді.
  3. Қайталауға арналған жұмыстар. Бұл жұмыс түрі өткен материалды жүйелеуге, оның негізгі қағидалары мен арасындағы байланыстарды түсінуге бағытталған. Ол көбіне сабақтың басталуында немесе бір тақырыпты өткеннен кейін жүргізіледі.
  4. Бақылау және тексеруге арналған жұмыстар. Оқушылардың білім деңгейін, дағдыларын және қабілеттерін объективті бағалау мақсатында жүргізіледі. Бұған жазбаша бақылау жұмыстары, тестілеу, диктанттар, сонымен бірге рефераттар мен жобаларды қорғау да жатады. Заманауи білім беруде тестілеу – бұл білімді бақылаудың кең таралған әдісі, ол оқушылардың білімін тәуелсіз және объективті бағалауға мүмкіндік береді.
  5. Шығармашылық жұмыстар. Бұл түр оқушылардың жоғары деңгейдегі белсенділігін талап етеді және олардың зерттеушілік пен шығармашылық қабілеттерін дамытуға бағытталған. Мұндай жұмыстарға есептерді бірнеше тәсілмен шешу, теоремаларды әр түрлі жолмен дәлелдеу, ғылыми жобалар жасау және оларды қорғау жатады. Шығармашылық тапсырмалар оқушылардың пәнге деген қызығушылығын арттырады және оларды шығармашылықпен ойлауға үйретеді.

Соңғы уақытта ақпараттық технологияларды қолдану арқылы өзіндік жұмысты ұйымдастырудың жаңа формалары да кеңінен қолданыс табуда. Оларға интерактивті жаттығулар, онлайн платформалар арқылы жүргізілетін тестілеу, электрондық оқу құралдарымен жұмыс істеу, сондай-ақ дидактикалық материалдарды (мысалы, тест сұрақтары жинағы, деңгейлік тапсырмалар) пайдалану жатады. Дидактикалық материалдарды қолдану оқушыларды өз бетінше білім алуға дағдыландыруда, олардың біліктерін қалыптастыруда тиімді әдіс болып табылады.

Өзіндік жұмысты ұйымдастырудың дидактикалық талаптары және мұғалімнің рөлі

Өзіндік жұмыстың нәтижелі болуы үшін оны ұйымдастыруда бірқатар маңызды талаптарды ескеру қажет.

  1. Өзіндік жұмыстың мазмұны оқу бағдарламасының талаптарына толық сәйкес келуі тиіс.
  2. Жұмыстар оқушылардың ойлау қабілетін дамытуға бағытталуы керек, оларды саналы танымдық әрекетке итермелеуі қажет.
  3. Тапсырмалар түрі мен мазмұны жағынан әртүрлі болуы керек, оқушылардың жеке ерекшеліктерін, білім деңгейлерін ескеру маңызды.
  4. Әрбір орындалған өзіндік жұмыс міндетті түрде тексерілуі және кері байланыс беру арқылы бағалануы тиіс. Бұл оқушының жетістіктерін немесе қателіктерін түсінуіне және оларды түзетуіне көмектеседі.
  5. Өзіндік жұмысты тек қайталау кезінде ғана емес, сабақтың барлық кезеңдерінде, орынды жерінде ұйымдастыру қажет.
  6. Тапсырманың мақсаты мен орындау тәсілдері оқушылар үшін толық түсінікті болуы керек. Мұғалім нақты нұсқаулар беруі және жұмысты орындауға жеткілікті уақытты белгілеуі қажет.

Мұғалім өзіндік жұмысты ұйымдастыруда тек бақылаушы емес, сонымен бірге тиімді ұйымдастырушы және көмектесуші рөлін атқарады. Оның негізгі міндеттерінің бірі – оқушыларды өз бетінше жұмыс істеуге біртіндеп дайындау. Мұғалім алдымен қарапайым тапсырмалар арқылы оқушыларды осы жұмыс түріне үйретеді, содан кейін олардың дербестігі мен жауапкершілігін біртіндеп арттыра отырып, жұмыстың күрделілігін арттырады. Оқушының дербестігі мен мұғалімнің басқаруының оптималды үйлесімділігін табу – бұл өзіндік жұмысты ұйымдастырушы мұғалімнің негізгі педагогикалық шеберлігі. Сонымен қатар, мұғалім оқушылардың белсенділік деңгейін бақылауы және олардың сыртқы (қимыл-қозғалыс, практикалық әрекет) және ішкі (ойлау әрекеті) белсенділік түрлерін ескере отырып, жұмысты жеке тұлғаларға бағдарлауы керек. Сондықтан, мұғалімнің өзіндік жұмысты тиімді ұйымдастырудағы рөлі тек тапсырма берумен шектелмейді, ол оқушының оқу іс-әрекетін жоспарлауды, мотивациялауды, жүргізуді және бағалауды қамтитын кешенді әрекет болып табылады.

Қорытынды

Қазіргі білім беру жүйесінде оқушылардың өзіндік жұмысы – бұл оқу процесінің ажырамас және өте маңызды құрамдас бөлігі. Бұл зерттеу көрсеткендей, өзіндік жұмыс оқушының дербестігін дамытуға, білім мен дағдыларды берік меңгеруге, танымдық қабілеттерді жетілдіруге және шығармашылық ізденістерді ынталандыруға бағытталған күрделі формалы оқу әрекеті болып табылады. Оның түрлерінің алуандылығы (жаңаны меңгеру, бекіту, қайталау, тексеру, шығармашылық) әрбір оқу мақсатына сәйкес келетін тапсырмаларды таңдауға мүмкіндік береді. Өзіндік жұмыстың тиімділігі бірқатар дидактикалық талаптардың орындалуына тікелей байланысты: бағдарламалық талаптарға сәйкестік, оқушының білім деңгейі мен жеке ерекшеліктерін ескеру, жұмыстың әр түрлілігі және міндетті тексерілуі мен кері байланыс беру. Бұл процесте мұғалімнің рөлі аса маңызды: ол жұмысты жоспарлаушы, ұйымдастырушы, мотиватор және көмектесуші ретінде әрекет етеді. Әртүрлі педагогикалық тәсілдерді, соның ішінде заманауи ақпараттық технологиялар мен дидактикалық материалдарды тиімді пайдалана отырып, мұғалім оқушыларды өмір бойы оқу дағдыларымен қаруландырып, белсенді, дербес ойлай алатын және шығармашылық қабілетті тұлғаға айналдыра алады. Осылайша, оқушылардың өзіндік жұмысын сапалы ұйымдастыру бүгінгі таңда білім беру сапасын арттырудың негізгі факторларының бірі болып табылады.

Әдебиеттер тізімі

  1. Оқушылардың өзіндік жұмыстарының ерекшеліктері және түрлері [Электрондық ресурс] // Ust.kz. – URL: https://ust.kz/word/oqysylardyng_ozindik_jumystarynyng_erekselikteri_jane_turleri-105374.html (қаралған күні: 23.12.2025).
  2. Оқушыларды өздік жұмысқа үйретудің әдістері мен ұйымдастыру талаптары [Электрондық ресурс] // Stud.kz. – URL: https://stud.kz/sabak-zhospary/id/19507 (қаралған күні: 23.12.2025).
  3. Оқушылардың білімін бақылауға арналған ақпараттық тестілеу жүйесін әзірлеу [Электрондық ресурс] // Stud.kz. – URL: https://stud.kz/referat/show/115251 (қаралған күні: 23.12.2025).
  4. Дидактикалық материалдар пайдалану арқылы оқушыларды өз бетімен білім алуға дағдыландыру [Электрондық ресурс] // Ust.kz. – URL: https://ust.kz/word/didaktikalyq_materialdar_paidalany_arqyly_oqysylardy_oz_betimen_bilim_alyga_dagdylandyry-128267.html (қаралған күні: 23.12.2025).
  5. Қазақ әдебиеті сабағында оқушылардың шығармашылық қабілеттерін арттырудың тиімді әдіс-тәсілдері [Электрондық ресурс] // Ust.kz. – URL: https://ust.kz/word/qazaq_adebieti_sabagynda_oqysylardyng_sygarmasylyq_qabiletterin_arttyrydyng_tiimdi_adis__tasilderi-366565.html (қаралған күні: 23.12.2025).
  6. Оқушылардың өзіндік жұмыстарының ерекшеліктері [Педагогика] // Adisteme.kz. – 12.01.2018. – URL: https://adisteme.kz/oqysylardyn-ozindik-jumystarynyn-erekselikteri-jane-turleri.html (қаралған күні: 23.12.2025).
  7. Әдістемелік журналға мақала жариялаудың негізгі талаптары [Электрондық ресурс] – https://adisteme.kz/rules.html