Жас педагогтардың кәсіби құзыреттілігін дамыту жолдары [Педагогика]
Организация : Қарағанды облысы, Жаңаарқа ауданы, Ынталы ЖОББ мектебі
Должность : Директордың оқу ісі жөніндегі орынбасары
Дата : 02.02.2017
Номер журнала : 04-05-2016
Аннотация. Бұл мақала мектеп жүйесінде жұмыс істейтін жас педагогикалық мамандардың кәсіби дамуының негізгі мәселелерін және оларды шешудің тиімді жолдарын қарастырады. Мақаланың мақсаты – жас мұғалімдердің кәсіби адаптациясы мен шеберлігін арттыруға бағытталған жүйелі кешенді әрекеттер жүйесін ұсыну. Зерттеу барысында теориялық талдау, білім беру практикасының оң тәжірибесін жалпылау және педагогикалық ғылымның заманауи жаңалықтарына сүйену әдістері қолданылды. Нәтиже ретінде жас мамандарды коллегиялық қолдау (менторинг), ұйымдастырылған біліктілікті арттыру курстары, педагогикалық шеберлік мектептері, рефлексия және өздік бағалау жүйесін қамтитын тиімді модель ұсынылды. Қорытындылай келе, жас педагогтардың табысты дамуы білім беру мекемесінің қолдаушы және ынталандыратың ортасы мен жеке өздік талпыныстың үйлесіміне байланысты екендігі атап өтіледі.
Аннотация (на русском языке). Данная статья рассматривает основные проблемы профессионального развития молодых педагогических специалистов, работающих в школьной системе, и эффективные пути их решения. Цель статьи – предложить систему комплексных системных действий, направленных на повышение профессиональной адаптации и мастерства молодых учителей. В ходе исследования использовались методы теоретического анализа, обобщения позитивного опыта образовательной практики и опоры на современные достижения педагогической науки. В результате предложена эффективная модель, включающая коллегиальную поддержку (менторинг), организованные курсы повышения квалификации, школы педагогического мастерства, систему рефлексии и самооценки. В заключение отмечается, что успешное развитие молодых педагогов зависит от сочетания поддерживающей и мотивирующей среды образовательного учреждения и личной самоинициативы.
Кіріспе. Қазіргі заманның білім беру жүйесі қарқынды өзгерістер мен жаңа талаптарға тап болады. Бұл контексте тәжірибесі аз жас педагогикалық мамандардың кәсіби құзыреттілігін тез және тиімді дамыту мәселесі аса өзекті бола түседі. Жас мұғалімдер жоғары теориялық біліммен, бірақ практикалық тәжірибенің жетіспеушілігімен келеді. Оларға жұмыс орнына бейімделу, оқу процесін ұйымдастыру, заманауи оқыту технологияларын меңгеру, оқушылар мен ата-аналармен тиімді қарым-қатынас орнату сияқты күрделі міндеттерді шешуге тура келеді. Осындай қиындықтардың нәтижесінде кейбір жас мамандардың эмоционалды жаншуы, кәсіби шыдамсыздығы пайда болады, бұл олардың жұмысынан құлдырауына немесе тіпті педагогикалық қызметтен бас тартуына алып келуі мүмкін. Сондықтан жас педагогтардың кәсіби құзыреттілігін дамыту және оларды қолдау жүйесін құру – бұл жеке мектеп ұжымының ғана емес, бүкіл білім беру саласының стратегиялық міндеті болып табылады. Бұл мақаланың мақсаты – жас мамандардың кәсіби шеберлігін арттырудың тиімді жолдары мен механизмдерін ғылыми тұрғыдан қарастыру және жүйелеу.
Негізгі бөлім
Жас педагогтың кәсіби дамуы күрделі және көп қырлы процесс. Оны тек формальды курстар арқылы ғана шешу мүмкін емес. Тиімді жүйе мынадай негізгі принциптерге негізделуі тиіс: үздіксіздік, практикаға бағдарланғандық, жекелендірілгендік, коллегиялық қолдау және рефлексия. Осы принциптерді ескере отырып, жас мамандардың кәсіби құзыреттілігін дамытудың кешенді моделін ұсынуға болады.
Бірінші кезең ретінде, жас мұғалімнің мектепке келуімен бірден оны қабылдау және бейімдеу бағдарламасын құру керек. Бұл бағдарлама мектеп тарихы, құндылықтары, ішкі ережелерімен таныстырудан бастап, нақты методикалық көмекке дейін барлық аспектілерді қамтуы тиіс. Мұнда жас маманға тәжірибелі педагог-менторды бекіту өте маңызды. Ментор тек консультант емес, сонымен бірге жас коллеганың кәсіби өсуіне жауапты күнделікті қамқорлық көрсетуші рөлін атқарады. Ол бірлесіп сабақ жоспарлауға, сабаққа қатысуға және оны талдауға, оқушылармен жұмыс істеу тәсілдерін талқылауға көмектеседі [1].
Екіншіден, жүйелі біліктілікті арттыру курстары мен семинарларды ұйымдастыру қажет. Бірақ бұл курстар дәстүрлі лекциялық форматтан тыс, интерактивті, практикалық бағытталған болуы керек. Жас мамандарға ерекше қажетті тақырыптарға мыналарды жатады: сабақты заманауи технологиялармен жабдықтау, әртүрлі оқушылардың білім деңгейлеріне бейімделе білу, конфликтік жағдайларды шешу психологиясы, оқушы жетістіктерін бағалаудың заманауи жүйелері. Мысалы, цифрлық құралдарды педагогикалық процеске қалай тиімді интеграциялау керектігі туралы білім қазіргі жастарға оқытудың негізгі талабына айналуда [2].
Үшіншіден, педагогикалық шеберлік мектептерінің немесе танымдық әзірлеу үйірмелерінің жұмысы аса нәтижелі болып табылады. Мұнда тәжірибелі педагогтар өздерінің тиімді әдістерін, сабақ берудің ерекше тәсілдерін көрсетеді, олардың сыныптағы әрекетін талдайды. Жас мұғалімдер үшін бұл – өзіндік практикасын салыстыру және өз білімін толықтыру үшін бағалы мүмкіндік. Сонымен қатар, жас мамандардың өз арасындағы тәжірибе алмасуы да маңызды. Тәртіптік әдістемелік бірлестіктердің, шығармашылық топтардың жұмысы оларға өздерінің қиындықтары мен табыстарын бөлісуге, бірлесіп есептерді шешуге мүмкіндік береді.
Төртіншіден, жас педагогтың кәсіби дамуындағы шешуші факторлардың бірі – рефлексия және өздік бағалау дағдыларын қалыптастыру. Мұғалім өзінің әрбір сабағын талдай білуі, ондағы сәтті және әлсіз сәттерді анықтай білуі, олардың себептерін түсінуі және келешек үшін дұрыс қорытынды жасай білуі керек. Бұл үшін арнайы рефлексиялық күнделіктер, сабақ талдау схемалары, видеосабақтарды талдау қолданылуы мүмкін. Осындай жұмыс тек кәсіби өсуді жеделдетіп қана қоймай, сонымен қатар мұғалімнің өз қызметіне жауапкершілік сезімін дамытады.
Алайда, жоғарыда аталған барлық шаралардың тиімділігі білім беру мекемесінің әкімшілігінің саясаты мен қолдауына тікелей байланысты. Мектеп басшылығы жас мамандарға қатысты ашық, ынталандыратың және қолдаушы көзқарас қалыптастыруы, олардың шығармашылық бастамаларын қолдауы, нәтижелі еңбегін мойындап, ынталандыруы керек. Бұл жағдайда жас педагог өзінің ұжымның толыққанды мүшесі, өз күш-жігерінің қажеттілігі мен нәтижелілігіне сенімді болады.
Сонымен қатар, заманауи білім берудегі жаңа технологияларды меңгеру жас мамандардың кәсіби портфолиосының ажырамас бөлігі болып табылады. Цифрлық технологиялар тек білім беру үрдісін ұйымдастыру құралы ғана емес, сонымен қатар оқушылармен тиімді өзара әрекеттесу, олардың танымдық белсенділігін арттыру және оқу үрдісін жекелендіру үшін күшті мүмкіндік. Жас педагогтардың бұл саладағы әлеуеті үлкен, ал оны ашу үшін жүйелі қолдау қажет.
Қорытынды
Жас педагогтардың кәсіби құзыреттілігін дамыту – бұл бір күнде шешілетін тапсырма емес. Бұл тұрақты, мақсатты және кешенді жұмысты талап етеді, онда білім беру мекемесінің ұжымы мен жас маманның өзі белсенді қатысады. Негізгі қорытындыларды келесідей тұжырымдауға болады:
- Жас мұғалімдердің табысты кәсіби адаптациясы мен өсуі оларды қолдау мен бағыттаудың жүйелі және жекелендірілген моделін құруды талап етеді. Бұл модель менторинг, біліктілікті арттырудың практикалық курстары және педагогикалық шеберліктің ашық танымдық ортасын қамтуы тиіс.
- Кәсіби дамудың тиімділігі жас педагогтың өзінің іс-әрекетін талдай және бағалай білу дағдыларына (рефлексия) тікелей байланысты. Осы дағдыларды белсенді түрде қалыптастыру қажет.
- Білім беру мекемесінің әкімшілігі мен ұжымының жас мамандарға деген көзқарасы шешуші рөл атқарады. Қолдаушы, сенімді және шығармашылықты ынталандыратын орта жас педагогтың кәсіби жолындағы басты тірегі болып табылады.
- Цифрлық технологияларды педагогикалық процеске бейімдеп енгізу жас мамандардың кәсіби арсеналын байытудың заман талабына сай құралы болып табылады, оларды осы бағытта жүйелі түрде оқыту қажет [3].
Осылайша, жас мамандардың кәсіби құзыреттілігі – бұл тек олардың жеке мүмкіндігі ғана емес, сонымен бірге оларды қоршаған педагогикалық қауымдастықтың сапалық сипаттамасы. Тиімді қолдау жүйесін құру бүгінгі жас педагогтардың болашақтағы табысын қамтамасыз етіп қана қоймай, сонымен бірге бүкіл мектеп ұжымының кәсіби деңгейін жоғарылатуға ықпал етеді.
Әдебиеттер тізімі
- Алғашқы әскери және технологиялық дайындық пәнін оқытуда ақпараттық техникалық құралдарды қолдану әдістемесі. Электрондық ресурс. // Ust.kz. – 2025. – URL: https://ust.kz/word/algasqy_askeri_jane_tehnologiyalyq_daiyndyq_panin_oqytyda_aqparattyq_tehnikalyq_quraldardy_qoldany_adistemesi-397360.html
- Klochko, A., Prokopenko, A.A. Implementation of effective training methods to increase the digital competence of military specialists // Proceedings of the International Scientific and Practical Conference «Формування цифрових компетентностей...». – Liha-Pres, 2023. – P. 26-28.
- Алғашқы әскери және технологиялық дайындық сабақтарында ақпараттық-коммуникациялық технологияларды қолдану жолдары. Электрондық ресурс. // Ust.kz. – URL: https://ust.kz/word/algasqy_askeri_jane_tehnologiyalyq_daiyndyq_sabaqtarynda_aqparattyq__kommynikaciyalyq_tehnologiyalardy_qoldany_joldary-256439.html
- Әдістемелік журналға мақала жариялаудың негізгі талаптары [Электрондық ресурс] – https://adisteme.kz/rules.html