Ұстаздарға және оқушыларға арналған порталдар тізімі

  1. "Clever Library" ата-аналар мен педагогтарға арналған кітапхана - http://w.zti.kz/crviy
  2. Лингвистикалық олимпиадалар - https://wonder.zti.kz
  3. Бастауыш білім беру негіздері бойынша 3 тілдік олимпиадалар - https://kokon.kz
  4. Итальяндық дойбы бойынша киберолимпиадасы - https://doiby.zti.kz
  5. Интеллектуалды шахмат киберолимпиадасы - https://chess.zti.kz
  6. Жарыстар, конференциялар, олимпиадалар - https://kzu.kz
  7. Республикалық конкурстар, курстар, конференциялар мен олимпиадалар мен курстар - https://ukz.kz
  8. Зияткерлік сайыстар, конференциялар мен олимпиадалар – https://tarim.kz
  9. Мұғалімдерге арналған әдістемелік журнал - https://adisteme.kz
  10. Республикалық қашықтық олимпиадалары – https://clever.zti.kz
  11. Жарыстар, конференциялар, олимпиадалар - https://talimger.kz

Ескерту: Мақала сапасы туралы ақпараттарды, сертификат, анықтама және журналға тапсырыс беру батырмаларын мақала авторы немесе журнал тілшісі ғана көре алады.

Rivers in the world

Ағылшын тілі
Rivers in the world

Мақала авторы: Малюкова Гульжихан Шамуратовна
Жұмыс орны: Орал қаласы, №20 ЖОББМ
Лауазымы: ағылшын тілі мұғалімі
Порталға жариялану мерзімі: 31.03.2023
Журнал қорына жариялаған: Гульжихан М.


Theme of the lesson: “Rivers in the world”       Grade: 9
Learning objectives 9.4.3.1 understand the detail of an argument in extended texts on a range of familiar general and curricular topics

9.4.5.1 deduce meaning from context in extended texts on a range of familiar general and curricular topics;

Lesson objectives –          Identify the parts of an argument in given text;

–          Give a detailed extended response showing their opinion, agreement or disagreement using appropriate vocabulary and expressing own ideas, giving reasons and specific details to support the argument

–          evaluate different viewpoints while justifying

Plan

 

Planned timings

 

Planned activities Learners’ activities Evaluation Resources
5 min

 

 

 

 

Greeting.

Warm wishes

 

Check the home work “Veer”

 

 

 

Teacher shows the photos

Teacher introduces pupils with the lesson objectives.

 

 

Pupils write their questions or some sentences about previous lesson on the veer branches

 

Pupils tell their opinion looking at the pictures

The pupils guess the theme of the lesson:  “Rivers”

 

 

 

 

Pupils assess themselves by supporting the teacher’s feedback

 

 

 

 

PPT

5 min 10 Most Important Rivers in the World

Rivers have been very useful to men in all parts of the world since prehistoric times. They provide a source of drinking water, for obtaining food, to fertilize lands and way to transport goods from place to place. Rivers also provide an important habitat for wildlife. They play an essential role in the ecology of rainforest and wetlands.

And pay attention to list of the most important rivers in the world.

 

 

 

Pupils read the sentences

 

PPT
5 min

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15 min

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 min

 

 

 

 

I.                   Reading.

 

1.Pre-reading.    

Match the new words with their definitions

 

 

 

 

 

2.While-reading activity.

 

Differentiation tasks.

 

 

Task A.  Read the text. “Rivers of the world”  on the textbook.

Answer the questions: Yes/No.

Teacher supports the pupils with special needs.

Yes/No   questions:

 

1. Is the Thames the UK?

2. Does it flow to the Atlantic Ocean?

3. Are there 37 bridges over the Thames?

4. Is Astana situated in the both banks of the Esil?

5. Are the  people enjoy taking a boat?

6. Can you see Akorda near the river?

 

 

Task B. 1. Find and correct false statements.

1. The Thames is situated in the USA ___

2. It has been an iconic symbol of the capital city. ____

3. There are lots of great photo opportunities from Big Ben.   ___

4. The Esil flows through Astana ___

5. People in Astana are interested in swimming in  the river. ___

6. Ice skating and fishing are popular along the Esil.___

 

 

Task C.          

Discussion. (PW)

Think-Pair-Share.

Instruction:

1. Make 3 questions by the text to each other and answer them.

2. One group give the assessment to another group for their answer.

 

 

3. Post-reading activity.

Peer practice task.

Make a Venn Diagram

 

What can you say about Zhayuk river?

 

 

 

You are welcome to the Gallery: ”Rivers to the world

 

Group 1 and 2 writes some facts about river and they create gallery. Group 3 get an acquaintance with it. Reads the facts.

Match the words to their definitions

 

 

Pupils assess themselves by the keys

 

 

 

 

Divide into 3 groups by choosing the pictures

Volga

Amazon

Yangtze .

 

 

 

Pupils get handout and do the task. By doing this task the pupils with special needs can be active.

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pupils work in pairs. They ask questions 3 questions to each other and answer them. They can share their opinion freely.

 

 

 

 

 

Pupils write the differences and similarities of two rivers

 

Descriptor

a learner

-matches the words with their definitions

– assesses to each other

 

Self-assessment

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Descriptor:                                                                A learner

-identifies Yes/No

 

Pupils assess themselves by supporting the teacher’s feedback

 

 

 

 

 

Descriptor:                    a learner

-finds and corrects false statements

 

Pupils assess themselves by supporting the teacher’s feedback

 

 

 

Descriptor:                                     a learner:                             -constructs 3 questions and responds to them;

-shares one’s opinion

 

Pupils assess themselves by supporting the teacher’s feedback

 

Descriptor                                    a learner

–          Write th differences and similarities of two rivers e

 

Pupils assess themselves by supporting the teacher’s feedback

 

 

PPT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Handout 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Handout 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PPT

5 min Evaluation.  

 Self-Assessment. 

 

Reflection.  Pupils make “Bouquet of Luck”

 

 

Home work.

H/W:  Ex 2 p 26 (w.b)

Pupils write their opinion in the stickers and do the bouquets

 

 

Pupils assess themselves by supporting the pupils’ feedback

Ұстаздарға және оқушыларға арналған порталдар тізімі

  1. "Clever Library" ата-аналар мен педагогтарға арналған кітапхана - http://w.zti.kz/crviy
  2. Лингвистикалық олимпиадалар - https://wonder.zti.kz
  3. Бастауыш білім беру негіздері бойынша 3 тілдік олимпиадалар - https://kokon.kz
  4. Итальяндық дойбы бойынша киберолимпиадасы - https://doiby.zti.kz
  5. Интеллектуалды шахмат киберолимпиадасы - https://chess.zti.kz
  6. Жарыстар, конференциялар, олимпиадалар - https://kzu.kz
  7. Республикалық конкурстар, курстар, конференциялар мен олимпиадалар мен курстар - https://ukz.kz
  8. Зияткерлік сайыстар, конференциялар мен олимпиадалар – https://tarim.kz
  9. Мұғалімдерге арналған әдістемелік журнал - https://adisteme.kz
  10. Республикалық қашықтық олимпиадалары – https://clever.zti.kz
  11. Жарыстар, конференциялар, олимпиадалар - https://talimger.kz