Аға [Стихи]
Организация : "Әдістеме" журналы
Должность : құрметті тілші
Дата : 20.02.2022
Номер журнала : 17-2023
Аннотация
Мақалада қазақ поэзиясындағы «аға» образының рухани-тәрбиелік маңызы зерттеледі. Өлең мәтіні арқылы ағаның інісіне деген қамқорлық, мұраттық, ақыл-кеңес берушілік рөлі ашылады. Әдіс ретінде мәтіндік талдау, образдық-символикалық интерпретация қолданылады. Нәтижеде «аға» — тек отбасылық рөл емес, сонымен қатар қоғамдық мораль мен ұлттық құндылықтардың тірегі ретінде көрсетіледі. Мақаланың қорытындысы: аға образы арқылы қазақтың адалдық, ерлік, адал ақыл, әділдік сияқты құндылықтары ұрпаққа жеткізіледі [1, б. 45].
Аннотация на русском языке
В статье исследуется духовно-воспитательное значение образа «старшего брата» («ага») в казахской поэзии. Через анализ лирического текста раскрывается роль старшего брата как наставника, опоры и хранителя моральных принципов для младшего поколения. В качестве методов применяются текстологический анализ и образно-символическая интерпретация. Вывод: образ «ага» выступает не только как семейная фигура, но и как носитель национальных ценностей — честности, мужества, справедливости и мудрости [2, с. 78].
Abstract in English
This article explores the ethical and pedagogical significance of the “elder brother” («aga») archetype in Kazakh poetry. Through close textual analysis, the elder brother is portrayed as a moral guide, protector, and source of wisdom for his younger sibling. The study employs textual and symbolic-interpretive methods to demonstrate how the «aga» figure embodies core Kazakh values such as integrity, courage, justice, and empathy. Findings confirm that this archetype functions as both a familial and socio-cultural pillar in transmitting national identity across generations [3, p. 112].
Кіріспе
Қазақ мәдениетінде туыс жақтар арасындағы қарым-қатынас ерекше маңызға ие. Оның ішінде «аға» деген ұғым – тек туыстық дәреже емес, сонымен қатар этикалық және рухани бағдар болып табылады. Қазіргі заманда отбасылық құндылықтардың бұзылуы, ұрпақ арасындағы байланыстың әлсіреуі қауіпі туындап отырған тұста, «аға» образын әдеби мұралар арқылы қайта қарау өзекті мәселе болып отыр. Бұл мақаланың мақсаты – берілген өлең мәтіні арқылы «аға» образының қоғамдық-тәрбиелік рөлін анықтау. Тақырыптың теориялық маңыздылығы – әдебиет арқылы ұлттық моральды нығайту; практикалық маңызы – оқу процесінде отбасылық рөлдерді түсінуге ықпал ету.
Негізгі бөлім
Берілген өлең – лирикалық-эпикалық монолог түрінде жазылған, мұнда лирикалық кейіпкер өз ағасына арнап сөйлейді. Өлеңнің әр шумағында ағаның інісіне берген ақыл-кеңестері, қамқорлығы, қорғаушылық рөлі бейнеленген. Мысалы, «Іңкәр көңілдің емін білетін, / Шабандағанымды тебіндіретін» деген жолдар ағаның інісінің рухани жағдайын сезінетінін, оның қайғысын бөлісіп, шешім табуға көмектесетінін көрсетеді.
Аға – тек отбасы ішіндегі қамқор ғана емес, сонымен қатар өмірдегі қатерді алдын ала аңдай білетін, жақсылық пен жамандықты ажырататын мүдделі қорғаушы. «Қатерді бұрын аңдасын – дейтін, / Өнерін маған өнеге тұтып, / Жала-жамандыққа бармасын – дейтін» – деген жолдар ағаның тәрбиеші, бағыттаушы рөлін бейнелейді. Бұл өлеңде аға – ұлттық этиканың персонификациясы болып табылады.
Сонымен қатар, өлеңнің соңғы шумағында: «Жырымды менің жаттаған аға, / Жеңгеме мені мақтаған – аға. / Мейіріңді жылы сағынып жүрмін, / Ауылға ертең аттанам аға» – деген сөздер арқылы інінің ағаға деген сүйіспеншілігі, сенімі және рухани қажеттілігі бейнеленген. Бұл – қазақтың «аға – қамқор, іні – сыйлаушы» деген дәстүрлі құндылығының көрінісі.
Өлең мазмұнында «аға» деген сөз әр шумақтың соңында қайталанып, лирикалық кейіпкердің ағаға деген терең құрметі мен сенімін білдіреді. Бұл қайталану – поэтикалық ритм ғана емес, сонымен қатар мәдени кодтың да көрінісі. Қазақ поэзиясында «аға» – отбасылық құрылымның тірегі, қоғамдағы бірліктің символы ретінде үнемі қайталанып отырады.
Әдеби талдау нәтижесінде аға образының келесі функциялары анықталады: 1) тәрбиешілік (ініге адалдық, ерлік, әділдік туралы үгіт беру); 2) қорғаушылық (қатерден қорғау, бауырласын қолдау); 3) рухани байланыс (мейірім, сүйіспеншілік арқылы рухани жақындық орнату). Бұл үш функция қазақ мәдениетінің негізін құрайды.
Шетел әдебиетінде де үлкен әпке/аға образы кездеседі, бірақ қазақ мәдениетіндегі оның маңызы – ұлттық тәрбие мен моральдың біртұтас жүйесімен тығыз байланысты. Мысалы, Монғолиядағы «ах» (аға), Орталық Азия халықтарындағы «эже» (үлкен әпке) тәрізді түсініктерге қарағанда, қазақтарда «аға» ұғымы отбасылық шеңберден шығып, қоғамдық этика деңгейіне дейін көтерілген [4, p. 93].
Сөйтіп, бұл өлең – тек жеке отбасылық қарым-қатынасты бейнелеу емес, сонымен қатар ұлттық тәрбие жүйесінің поэтикалық көрінісі болып табылады. Оны оқу процесінде қолдану арқылы оқушылардың отбасылық құндылықтарға деген құрметі артады, туыстық байланыстың маңыздылығын түсінеді.
Қорытынды
«Аға» атауымен берілген өлең – қазақ мәдениетінің рухани ядросын бейнелейтін лирикалық шығарма. Онда аға – тек туыс емес, сонымен қатар моральдық бағдар, тірегі және қамқоры болып табылады. Мақаланың талдауы көрсеткендей, бұл өлең арқылы отбасылық құндылықтар, ұлттық тәрбие, этикалық нормалар ұрпаққа жеткізіледі. Аға образы қазіргі білім беру жүйесінде де тәрбиелік құрал ретінде тиімді қолданылуы мүмкін. Нәтижесінде, «аға» – тек қана отбасылық рөл емес, қоғамдық моральдың да тірегі болып табылады.
Аға
Таянып тығыр, тарылмасын жер,
Жігері тасып, дамылдасын - дер.
Шалынбасын - дер, енді тік тұрып,
Бауырдың тауы шағылмасын - дер.
Іңкәр көңілдің емін білетін,
Шабандағанымды тебіндіретін.
Биязы мінез бір қызды көрсе,
Сыртымнан маған теліп жүретін.
Қарқылдып күліп, «әпендім» - дейтін,
Жынына тисем «Әкеңнің» - дейтін.
Жұлдызды белбеу беліме тағып,
Әскерден саған әкелдім дейтін.
Ақылын жаным керек ететін,
Атымды естіп елең ететін.
Есіме салып ескерте беретін,
Інінің жолы бөлек екенін.
Ізгілік жолын таңдасын - дейтін,
Қатерді бұрын аңдасын - дейтін.
Өнерін маған өнеге тұтып,
Жала-жамандыққа бармасын - дейтін.
Алдына барсаң, кісіліктенбейтін.
Шешеміз бәрін түсінікпен - дейтін.
Бітпеген екен бір ісің бала,
Бұл ісің шала, пісіріп кел - дейтін.
Жақсымен тапсын үйлесім - дейтін,
Жаманға жебе түйресін – дейтін.
Ұқтырып, өмір – күрес екенін,
Жауырың жерге тимесін – дейтін.
Жырымды менің жаттаған аға,
Жеңгеме мені мақтаған – аға.
Мейіріңді жылы сағынып жүрмін,
Ауылға ертең аттанам аға.